Leonie

Wie ben ik ?

Wie ben ik?

Ik ben mijn hele leven geïnteresseerd geweest in mensen: in hun drijfveren en de redenen waarom ze doen zoals ze doen. Al jong kwam ik er achter dat gedrag niet altijd een bewuste keuze is, maar soms ook een onhandig gevolg van een niet erkend gevoel. Een interessante puzzel: die mens!

Het zal je dan ook niet verrassen dat ik na mijn studies (ja, ik deed er twee) ging werken bij grote organisaties in de zakelijke dienstverlening en mij ging bezig houden met verandermanagement. 

Leeg rugzakje

En waar verandering is, is weerstand. En dan genoot ik: ik genoot van de individuele gesprekken waaruit de overtuigingen en drijfveren van medewerkers aan de oppervlakte kwamen. Meer dan eens kregen collega’s voor de eerste keer in hun leven zicht op de échte oorzaak van hun weerstand: niet de organisatieverandering zelf, maar een oud naar gevoel dat door de organisatieverandering werd getriggerd. Vaak een gevoel van vroeger niet gehoord of gezien te zijn of weer afgewezen te worden. Het was natuurlijk niet mijn taak om privégevoelens bij medewerkers te helpen oplossen, maar dat wilde ik stiekem wel, want dat zou een échte duurzame oplossing betekenen voor de trigger van deze mensen.  

En zo ontstond mijn ontwikkelwens: bijdragen aan duurzame verandering in mensen. Zodat veranderingen in het heden, niet meer pijn doen door het verleden. En waarom dan niet beginnen, helemaal bij het begin: bij kinderen en hun ouders. Want elke onverwerkte gebeurtenis of gevoel dat niet in het rugzakje van een kind terecht komt, hoeft er later ook niet meer uit. En dat wat een ouder of verzorger uit zijn rugzakje haalt, daar belast je een kind ook niet meer mee!

Anders kijken naar je kind

Mijn missie was geboren: ouders helpen anders te kijken naar hun kind. Door hen te helpen hoe zij de emotie bij hun kind kunnen zien. Die schuilgaat achter het volgzame, boze, jaloerse, gefrustreerde of (faal)angstige gedrag van het kind en waar ouders last van hebben. Of achter medisch onverklaarbare klachten zoals buikpijn, niet kunnen slapen, slecht of niet eten, bedplassen, broekpoepen. Maar ook door ouders te begeleiden hun eigen gevoel bij het gedrag en het gevoel van hun kind te leren kennen. En verwerken, als die niet helpend zijn voor hun kind.

Ik werk dus met het gevoel achter de klacht, in plaats van het gedrag aan de buitenkant. Zodat je kind -al in zijn jeugd- nog beter leert omgaan met moeilijke emoties. Waardoor er op volwassen leeftijd minder lasten uit de kindertijd verwerkt hoeven te worden. Voor een gelukkig kind dat uit kan groeien tot de beste versie van zichzelf.

En voor een ontspannen gezinsleven!

Wil jy dit ook?

Opleiding

Misschien vind je het nog fijn te lezen hoe ik die switch jaren geleden heb gemaakt. Ik heb mijn universitaire master in de sociale wetenschappen aangevuld met de opleiding Integratieve kindercoaching, gevolgd door Integratieve kindercounseling. In al deze opleidingen had het coachen en begeleiden van ouders, verzorgers en andere belangrijke derden rondom kinderen een zeer belangrijk aandeel. Na het voltooien van deze opleidingen, ben ik begonnen aan de kopstudie voor Integratieve kindermediation en Integratieve kindertherapie en deze ook afgerond, wat nu ook de behandeling van traumagerelateerde klachten bij kinderen mogelijk maakt. 

Daarnaast heb ik opleidingen gevolgd op het gebied van systemisch werken (o.a. familieopstellingen), ontwikkelingspsychologie, psychopathologie, psychologische behandelmethodieken, medische basiskennis, wet en ethiek en communicatie en interactie. Dit betekent dat counseling en therapie vallen onder de zorg en er vanuit de aanvullende zorgverzekering vergoedingsmogelijkheden zijn (zie hier voor meer info).

Aanvullende kennis heb ik opgedaan over onderwerpen als beelddenken (niet te verwarren met, maar soms bijkomstig bij dyslexie), hoogsensitiviteit (en alle varianten daarvan) en hoogbegaafdheid. 

Ik werk samen met praktijken voor huisartsen (ook praktijkassistenten huisarts jeugd), kinderfysiotherapie, kinderpsychologie, logopedie. En daarnaast heb ik contact met jeugdartsen, intern begeleiders en besturen en trainers van (sport)verenigingen.

Opleider

Naast het voeren van mijn praktijk ben ik voor een klein deel van mijn tijd als opleider verbonden aan de Nederlandse Academie voor Psychotherapie in Amsterdam in de rol van supervisor en examinator. Met veel plezier begeleid ik studenten en dus aanstaande collega’s bij het leren leren van hun werkervaringen. Zodat kinderen en hun ouders de best mogelijke professionals als begeleiders krijgen, die deze collega’s kunnen zijn. Zelf reflecteer ik met collega’s en door middel van cliëntevaluaties ook continu op mijn eigen handelen om mijn dienstverlening nog verder te verbeteren.

Workshopbegeleider

Tot slot organiseer ik voor ouders  workshops en andere activiteiten en publiceer ik regelmatig blogs over de struggles van het ouderschap. Ook geef ik themaworkshops over ouderschap en ontwikkeling voor Stichting Ouders Lokaal, scholen en andere organisaties. Incidenteel sta ik voor de klas voor een les over emoties, geluk of levenskunst. Los van mijn werk, zet ik mij op vrijwillige basis in als vertrouwenspersoon voor diverse sportverenigingen.

Wil jy ook anders kyken?

De vrouw achter de professional

Ik ben moeder van twee kinderen. Met hen heb ik allerlei struggles die op je pad komen als ouder van een kind ook meegemaakt. Mijn begeleiding is dus niet alleen gestoeld op kennis en professionele ervaring. Ik kan dus heel goed invoelen met welke vragen jij als ouder zit. En hoe moeilijk opvoeden is. Bij mij vind je dus óók begrip vanuit herkenning. 

 

En wie ben jY ?

Anders kijken naar je kind | Leonie Aalders | KvK 76277348
Kerkgaarde 3, 1391 MB  Abcoude | welkom@anderskijkennaarjekind.nl | 06 – 83 41 36 55
Privacyverklaring