Beng, flats!

Je schrikt op en kijkt naar je kind aan tafel. Die zit verstijft te staren naar de beker die net is omgevallen. Vliegensvlug glijdt de melk naar de rand van de tafel en … drupt op de kleding van je kind.

Nee hè, niet nu!

Het was een beetje haasten vanochtend. En toch was het je gelukt om je kids redelijk op tijd aan het ontbijt te krijgen. Je was net klaar met de lunchpakketjes en de tassen. Dus even doorpakken en jullie zouden op tijd op school aankomen. ‘Waarom?’ vraag je je af. ‘Waarom nu?’. Net nu je aan de late kant bent. Kon je kind niet even beter uitkijken? Of gewoon normaal doen?

Schrik en stress

Meestal trek je het wel als dit gebeurt en zeg je ‘geeft niet schat, kan gebeuren’. Maar nu sta je onder druk, want je wil niet te laat komen op school. En op je werk. Misschien slaak je een zucht en help je je kind omkleden. Misschien word je eerst boos op je kind, omdat de schrik en dat stressgevoel uit je lijf moet.

Poepen

Je sjeest naar boven met je kind en helpt met uitkleden. Snel pak je een schoon setje. En dan begint het: je kind wil dat niet aan. Het is niet leuk genoeg. Of te blauw, te groen, te warm of te koud. ‘Niet nu!’ schreeuwt alles in je lijf en misschien zeg je het ook wel. Je hoort jezelf argumenten geven waarom het setje prima is, maar je kind protesteert nog meer. Een struggle volgt tot het moment dat jij bepaalt dat je kind gewoon dat setje aantrekt of je je kind zijn zin geeft. En dan … als het eindelijk klaar is en je de deur uit wil stappen … moet je andere kind poepen. De kans om op tijd op school te zijn is nu helemaal verkeken…

Hoe vaak zijn jouw ochtenden stressvol?

Het is maar een voorbeeld, maar het kan van alles zijn wat maakt dat je ontspannen ochtend ineens niet meer ontspannen is. Denk maar aan een kind dat niet wil opstaan of helemaal niet naar school wil, de gymkleren die zoek zijn, een ruzie tussen de kinderen, niet willen ontbijten, gedoe over het beleg, de lievelingsbeker die spoorloos is, een spoedtelefoontje van je werk, de vuilcontainer die ook nog naar de straat moet, supervieze schoenen die eerst schoongemaakt moeten worden, huissleutels die zoek zijn, of die vrije parkeerplaats bij school die je niet kan vinden … En dan zit jouw gebeurtenis van vanochtend er waarschijnlijk nog niet eens bij. Het gebeurt dus eigenlijk vaker dan je zou willen: ochtendstress.

Wil jij ook ontspannen ochtenden?

Onvoorziene dingen blijven gebeuren. Iedere dag. Gewoon omdat we mensen zijn. En geen robots. Toch kun je daar stressvrij doorheen komen. En als je geen stress voelt, dan kun je ook reageren zoals je altijd zou willen reageren op onvoorziene zaken: liefdevol en relaxt.

5 tips

De volgende 5 tips zorgen ervoor dat jij ontspannen de ochtenden doorkomt en op tijd op school en je werk bent. Zodat je je kinderen weer eens op het schoolplein kan zien spelen. En ze tijd hebben om te landen in hun klas. En jij tijd hebt om nog even dat mooie nieuwe werkje te bekijken. Om je kind als een trotse pauw rond te zien lopen. In plaats van een schichtig muisje dat snel en bijna onzichtbaar naar binnen glipt, omdat de laatste bel al is gegaan. Dan begint je kind echt anders aan de dag. En jij ook 😊.

Klik op de knop voor de pdf met 5 tips (direct op een nieuw tabblad in je browser).

leonie

 

PS 1: Nog sterker in je ouderrol worden? Dat kan natuurlijk! Bekijk hier wat ik voor jou als ouder kan doen of neem contact met me op voor een gratis kennismaking.

PS 2: Meer lezen over stressvrije ochtenden? Bijvoorbeeld als je kind treuzelt of wegdroomt net als jullie op pad willen gaan? Lees dan de blog ‘Hoe krijg je je kind in beweging‘.  

Open

Corona update 15/12/20: sessies zijn nog steeds mogelijk. Meer weten? Laat je gegevens achter en ik neem contact op.

Privacyverklaring

Dank je wel! Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.