Na maar liefst 6 volle weken, gaat je kind weer naar school. Heeft hij of zij er zin in? Of voel je een beetje spanning of onzekerheid? In deze blog 5 handige tips (mét downloadbare gratis tools) voor een zachte landing:

Tip 1: Help je kind met overzicht

Een nieuw schooljaar betekent ook vaak nieuwe clubjes of nieuwe trainings- of lestijden. Bovendien was er 6 weken lang nauwelijks een schema in het leven van je kind, want de clubjes waren er niet. Nu ineens wel weer, dus dat is best verwarrend voor je kind. Geef je kind grip met een weekplanner: een vrolijk overzicht waarop je kind zelf de schooldagen in kan vullen of aankruisen. Zo geef je je kind grip op de komende weken. En dat geeft je kind zelfvertrouwen!

Tip 2: Help je kind voorbereiden

Inmiddels liggen de schoolspullen waarschijnlijk overal en nergens … Dat wordt vast een hele zoektocht! En daar heb je geen zin in op de ochtend van de eerste schooldag … Dus gebruik deze leuke checklist in de vorm van een speurtocht en laat je kind(eren) in het weekend al alles bij elkaar zoeken en inpakken.

Tip 3: Help je kind uitgerust te zijn

Zeg eens eerlijk? Hoe laat zijn jouw kinderen deze weken naar bed gegaan? Bij mij thuis gingen ze in het begin nog wel rond de normale tijd. Daarna werd het steeds later, maar werden ze nog wel vroeg wakker. Inmiddels gaan ze laat naar bed en slapen ze ook langer uit. Dat kan niet meer … want je wil je kind wel een ontspannen ochtend voor de eerste schooldag gunnen. Dus help je kind door nu alvast bedtijden weer te vervroegen. En lees de tips hoe jij de ochtend ontspannen kan houden, mocht het toch stressen worden.

Tip 4: Help je kind te delen

Zes weken is een lange tijd. Ieder kind heeft dingen meegemaakt. Dingen die leuk waren,
zoals nieuwe hobbies of creaties en minder leuke dingen, zoals ongeluk, ziekte of overlijden dichtbij. Bespreek met je kind of er iets is wat je kind graag wil dat zijn of haar klasgenoten of leerkracht weet van hem of haar. En hoe wil jouw kind dat dan delen met anderen? Heeft je kind nog iets nodig van de anderen? ‘Dingen’ mag je waarschijnlijk niet meegeven aan je kind, maar een geprinte foto van de hobby, creatie of geliefde waarschijnlijk wel. Of stuur het digitaal naar de juf, dan kan die dat laten zien op het digibord. Zo help je je kind zich niet alleen te voelen met het gevoel dat hij of zij met jullie thuis wel kon delen, maar op school wellicht nog onbekend is.

Tip 5: Help je kind ontladen na de eerste schooldagen

Hoezeer je je kind WEET dat hij of zij vandaag een ander klaslokaal instapt met waarschijnlijk een andere leerkracht, toch zal je kind zich vandaag anders dan anders voelen. Stel je maar
eens voor … Zomaar een verhaal van de eerste ochtend van misschien wel jouw kind:

“Het is ochtend en je kind wordt wakker. Ineens móet hij of zij van alles, zoals snel aankleden, snel eten, misschien al wel zelf een lunchpakketje maken. Er is haast, terwijl die er de afgelopen weken veel minder was. Dat geeft een onrustig gevoel. En dan is het tijd om naar school te gaan … met een zwaardere tas voor schoolspullen en lunch. Dat is even wat anders!

Je kind staat op de drempel van school, waar een blije begroeting volgt. Dan richting klaslokaal. En wellicht het oude lokaal voorbij of juist eerder stoppen. Even de krimp in de maag, van het gemis van het oude … Een nieuwe juf of meester bij de deur: zal ze net zo aardig zijn of juist niet? Hij of zij kijkt blij, je kind ontspant.

Dan eindelijk in de klas… het ziet er anders uit, is niet hetzelfde als vorig jaar. De meeste kinderen zijn vertrouwd. Dat is fijn. De juf wijst de plek van je kind aan. Een onbekende en nieuwe plek. Een lege plek, met een nieuwe stoel. 

“Eindelijk in de klas”

Dan zijn alle kinderen er. Of in ieder geval alle kinderen die in deze klas door gaan. Dat is een beetje raar: vertrouwd en vreemd tegelijk, Maar gelukkig is daar de juf/meester en die benoemt dat en geeft de ruimte aan ieder kind om er iets over te zeggen. Ook over de vakantie mag ieder kind iets vertellen. Dat voelt fijn! En dan is er ruimte bij je kind voor alle nieuwe regels en afspraken. ‘Ach, dat went vast’ denkt je kind.

Het is tijd om te gaan werken, ‘Lekker fijn weer met de juf’ denkt je kind. En het gaat super, want de uitleg van de juf is het fijnst. De kleine pauze breekt aan. Dan start het groepsproces: wie gaat met wie spelen? Onwennigheid. Aftasten en uitproberen. Plezier en teleurstelling. Nog geen anderhalf uur later hetzelfde ritueel voor de overblijf. En misschien is dat voor jouw kind ook nog wel eens helemaal nieuw. Ging jouw kind altijd naar huis tussen de middag. En dan, ineens, de bel en is de lesdag voorbij. En ziet je kind jou op het schoolplein. Een zucht volgt. Of wacht in de rij voor de BSO, om pas later met jou herenigd te worden.

Wat jij te bieden hebt …

En dan eindelijk, eindelijk als je kind weer thuis is, is op die dag weer alles zoals het was: lekker
vertrouwd. Je kind vliegt je in de armen of begint te schelden en tieren: allebei even mooie
vormen van ontlading van alle spanningsmomenten op die eerste schooldagen. Hoe fijn is het
voor je kind als jij die emoties er allemaal laat zijn en je kind biedt, wat jij als ouder in je hebt:
• Tijd
• Luisterend oor
• Erkenning
• Troost

Ik wens je kind(eren) een zachte landing en een vliegende start op school!

 

      leonie